top of page

Ik ben er zeker van dat de meeste carwrappers dit niet doen! - IRPH behandeling.

Wraptechniek ter zijde, is er 1 cruciale stap die de meeste carwrappers overslaan, of niet grondig uitvoeren. Daar dit nu juist de reden is dan een wrap later loskomt, hebben we hier bij BC Signature een unieke, hoogtechnolische oplossing voor ontwikkeld: IRPH.




Waarom moet een carwrap nagewarmd worden?

Onze folies beschikken over unieke eigenschappen waarbij ze met warmte bewerkt kunnen worden om de vorm van ingewikkelde koetswerkonderdelen te kunnen aannemen. Zo zie je onze wrap techniekers de folie opwarmen met een heatgun of infraroodlamp tot 40-50 graden en dan in specifieke richtingen spanning te gebruiken om de folie op z'n plaats te krijgen zonder rimpels.

Op deze manier kan de folie ook met warmte terug krimpen naar zijn originele vorm.

Men spreekt als het ware het "geheugen" van de folie aan om na het rekken terug te krimpen.

Deze ingebouwde technologie laat toe om bumpers, spiegels, klinken en andere zeer bolle vormen rimpelloos te bekleven.


Aangezien je wagen achteraf regelmatig aan warme temperaturen blootgesteld zal worden (bv: zon op je koetswerk kan deze opwarmen tot 60 graden), is het cruciaal dat dit "geheugen" uitgeschakeld wordt, anders zou de folie over los komen door het krimpen, zelfs als er een perfecte wraptechniek gebruikt is.


Foliefabrikanten hebben hiervoor een perfecte oplossing voorzien: de verbinding van de rek-moleculen verbreekt eens de folie opgewarmd wordt boven de 90°C, waardoor het geheugen als het ware zijn originele formaat "vergeet" en de spanning uit de folie verdwijnt.


In theorie dient dus elk onderdeel dat met spanning gewrapped wordt, nagewarmd te worden tot boven 90°C om niet meer los te komen.


De Low-Tech oplossing manier.

De meeste wrappers gebruiken een basic infrarood thermometer en hun heatgun om cruciale punten na te warmen. Dit is een tijdsrovende en saaie bezigheid waardoor er dikwijls niet grondig gewerkt wordt.

De infrarood thermometer gebruikt een rood laserpuntje om die locale plek te controleren, en biedt ook geen zekerheid over de omliggende delen.

Daarnaast is er geen enkele manier om achteraf te achterhalen of iemand daadwerkelijk nagewarmd heeft.

Hierdoor wordt dikwijls "slecht onvet" of "mogelijks een probleem met de folie" aangehaald worden als oorzaken van een wrap die niet goed blijft zitten.

(Dit zijn beide mogelijkheden natuurlijk, maar worden nogal ruim gebruikt om ondeskundige nabehandeling te verantwoorden.)


BC Signature's IRPH System.

Bij BC Signature laten we niet graag iets aan het toeval over, en hebben we lang gezocht naar een manier om onze nabehandeling correct te kunnen documenteren.

Sinds 2020 zijn wij daarom overgestapt naar het gebruik van hoge definitie infrarood camera's. Deze camera's gebruiken een volledig infrarood beeld dat over de foto van een onderdeel geplaatst wordt zodat je als het ware alle randen en vormen kan nakijken in enkele beelden.

Tijdens het naverwarmen worden dus verschillende foto's getrokken die aan je project toegevoegd worden.

Zo zijn we niet alleen zeker dat elk deel effectief naverwarmd wordt, maar hebben we hier ook bewijs van indien de foliefabrikant hierom vraagt (bv ivm het garantiegeval)


Op deze manier hebben we bij BC Signature de hoogste graad van tevredenheid bij onze klanten, en een zeer laag aantal aan garantiegevallen.


Klaar om te wrappen, of nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor je auto?




Comments


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags