10 MEEST GESTELDE VRAGEN OVER CAR WRAPPING
1. Worden de binnenkanten van de deuren mee gewrapped?
Bij een standaard kleurverandering wrappen wij de volledige buitenzijde van de wagen,
zodat de originele kleur niet meer zichtbaar is. Bij een zwarte auto valt het niet op dat
de binnenzijde niet mee gewrapped is, omdat een zwart interieur bij elke kleur past.
Stel je voor dat je auto wit of geel is, dan wrappen we wel zodanig dat er op de spleten
en kieren van de deuren en de motorkap geen originele koetswerkkleur meer zichtbaar
is. Het is zeker mogelijk om optioneel de sluitkanten, zowel aan de koetswerk kant als
aan de deur kant mee te wrappen. Uiteraard zorgt dit voor een prijsverschil, aangezien
we meer folie moeten kleven maar ook zal er meer demontage aan te pas komen.
Bij een lakbescherming gaat het standaard over de buitenzijde van de auto, gedeeltelijk
of volledig. Ook daar kan optioneel gekozen worden om de instaplijsten van de deuren
of onderdelen van het dashboard te beschermen, ter voorbeeld. Dit zodat de meest
slijtage-gevoelige onderdelen van de auto beschermd zijn.
Er zijn veel mogelijkheden; enkel buitenkant, binnenkant én buitenkant of ergens
tussenin.
2. Moet ik een kleurverandering op mijn auto laten aanpassen op mijn
inschrijvingsformulier?
Op het inschrijvingsformulier staat de kleur van je auto vermeld, net zoals andere
belangrijke zaken zoals je nummerplaat.
- Indien je auto ingeschreven is in Nederland is het verplicht om je nieuwe kleur
door te geven.
- Indien je auto ingeschreven is in België is dit niet verplicht, omdat we spreken
van een tijdelijke kleurverandering.
De wrap kan er dus op elk moment afgehaald worden met als resultaat dat de originele
koetswerkkleur ongewijzigd blijft. Het is dus geen probleem als je controle tegenkomt of
naar de keuring gaat. (In België!)
3. Bestaan wraps ook in glanzende kleuren?
Er bestaan zeer veel wraps in matte kleuren, wat ook het populairste segment is binnen
het concept car wrapping. We hebben meer dan 250 kleuren in ons gamma.
Dit binnen onze verschillende merken: 3M, Avery, PWF en Arlon. Al deze merken
bieden zowel matte, satijnen en glanzende kleuren aan.
In glanzende kleuren hebben we de klassiek glanzende kleuren, met of zonder metallic.
Het is interessant om te weten dat er een gigantisch verschil is in de glans van de
kleuren binnen de verschillende merken. Folies van 3M en Avery zijn zeer krasgevoelig
als we gaan kijken naar de glanzende folies.
Ook hebben ze een soort van appelsien structuur: de lijm structuur zorgt ervoor dat de
auto glanst, maar het effect heeft dat hij net niet genoeg vernis kreeg in vergelijking met
een gespoten wagen. Zeker op de kleuren zonder metallic zoals glanzend zwart,
piano zwart, glanzend rood of glanzend geel, valt het hard op dat het om folie
gaat en niet op een gespoten wagen.
Zeker op de duurdere wagens zien we liever wat meer glans, daarom dat we daarbij
eerder kiezen voor een matte of satijnen look. Stel dat je voorkeur toch uitgaat naar een
glanzende wrap, zijn er uiteraard hoogglanzende alternatieven.
Hierbij kan je kijken naar het merk Inozetek, dat high gloss, super gloss folies brengt.
Deze folies zijn super glanzend en hebben geen last van een appelsien structuur
waardoor ze glanzen zoals verf.
Wel zijn er twee grote nadelen aan deze folie gebonden;
- Kras- en steenslag gevoelig.
- Inozetek folie vertoont snel waskringen.
Net om deze redenen zullen wij altijd adviseren om bovenop een Inozetek kleurfolie,
een Xpel lakbescherming te plaatsen. Dit minstens op de snuit zodat de gevoeligste
delen mee beschermd zijn. Door deze folies samen te plaatsen krijgen we de
combinatie van een mooi glanzende look en de wagen krasvrij blijft.
Dit heeft uiteraard een hoger prijskaartje aangezien we bepaalde delen de auto twee
keer gaan wrappen.
Dan hebben we het allernieuwste; de folies die de voordelen van lakbescherming en
kleurfolies combineren. Een voorbeeld hiervan is de glanzend zwarte Xpel folie, een
(super hoog glanzende) gekleurde PPF folie die geen appelsien effect met zich
meebrengt én voorzien is van zelfheling. Als er waskringen of krassen op de folie
komen, dan verdwijnen die vanzelf bij invloed van warmte van de zon of warm water.
Zoals vermeld heeft Xpel deze folie in het zwart beschikbaar, maar het merk GSWF
heeft wel 26 kleuren in zijn gamma. Hier vinden we glanzend geel, rood, piano zwart in
terug, maar ook metallic kleuren. Binnen dit merk is er dus heel veel keuze.
GSWF is sterk in het overtreffen van de glans van gewone lak omdat er zelfs geen
waskringen in komen.
Als we dus naar een glanzende wrap willen gaan zijn er verschillende mogelijkheden,
maar het beste wat we momenteel kunnen aanbieden zijn de gekleurde PPF folies.
4. Wat gebeurt er als mijn wrap beschadigd is?
Er zijn verschillende soorten beschadigingen. Ofwel heb je zelf een stuurfoutje
gemaakt, iemand anders die je auto beschadigd heeft, bepaalde onderdelen die moeten
vervangen worden of heeft de auto steenslag in de wrap gekregen.
Er zijn verschillende mogelijkheden bij schade aan je wrap.
- Bij een recente wagen met omnium verzekering én waarvan de officiële factuur
van ons aangegeven is bij de verzekering, is je wrap mee verzekerd en zijn de
kosten van een herstelling gedekt door je verzekeringsmaatschappij.
- Niet omnium verzekerd? Dan ben je niet gedekt voor eigen schade.
Vb. 1: Wanneer iemand schade aanbrengt aan jouw wrap, zal zijn verzekering
moeten tussenkomen om de schade te vergoeden.
Vb. 2: Wanneer je zelf schade aanbrengt aan je wrap, ben je niet verzekerd.
- Is er een bluts in je auto? Dan zal die eerst hersteld moeten worden in de
carrosserie. Het onderdeel moet misschien vervangen of herspoten worden.
Als alles in orde is maken wij een bestek op om de beschadigde onderdelen terug te
wrappen. (opgenomen in verzekering = geen kosten voor jou)
Standaard vervangen we steeds een volledig onderdeel, we snijden geen stukjes uit.
We vervangen bijvoorbeeld steeds de hele deur of het hele spatbord.
Wat wel belangrijk is, is dat er altijd rekening gehouden wordt met het uitwasemen van
de verf. Als een onderdeel vers herspoten is, moeten we altijd een vast aantal
werkdagen wachten vooraleer we opnieuw folie op de auto gaan zetten. Dit om te
voorkomen dat we de nieuwe verf gaan binden met de folie. Dit kan een probleem
vormen wanneer de wrap ooit van de wagen wordt gehaald, zo kan de verse verf eraan
blijven plakken indien deze niet lang genoeg gedroogd is.
5. Wat wordt er allemaal gedemonteerd bij het wrappen van een auto?
Dit kan sterk verschillen naargelang het type wrap en kleur er wordt gekozen.
- Bij een colorchange verwijderen we standaard de logo’s en type-aanduidingen.
Voor de losse lettertjes voorzie je best nieuwe type-aanduidingen.
- Ook de klinken worden verwijderd bij een colorchange zodat we in de holte mooi
kunnen doorwerken zonder dat er een naad zichtbaar is.
- Als de spiegels op de deuren gemonteerd zijn kunnen deze verwijderd worden.
Dit hangt ervan af hoe ingewikkeld het is om het deurpaneel te verwijderen en
van de voorkeur van de klant.
! Deurpanelen verwijderen kan ervoor zorgen dat de fabrieksgarantie
gecancelled wordt !
Daarom wordt er vaak bij nieuwe auto’s gekozen om de spiegels niet te
demonteren, maar met een klein naadje te werken boven de spiegel zodat er
geen demontage nodig is en dit dus geen effect heeft op de fabrieksgarantie.
- We gaan geen bumpers demonteren, geen koffers eruit halen bij een klassieke
colorchange.
- Als je er voor kiest om de sluitkanten mee te laten wrappen, dan moeten de vier
deuren en alle rubbers gedemonteerd worden. Zo kunnen we netjes tot onder de
rubber wrappen tot er geen originele koetswerkkleur meer zichtbaar is.
Demontage brengt kosten met zich mee. We laten hiervoor iemand extern laten komen
die hiervoor gediplomeerd is. Hier kruipt dus extra tijd en folie in. De sluitkanten van de
deuren en het interieur van de auto wrappen neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als
het wrappen van de volledige buitenkant van de auto. Het is dus nuttig om te weten dat
hier een grote meerprijs voor ingecalculeerd wordt. Het hangt natuurlijk ook af van
welke kleur naar welke kleur we wrappen. Als een gele auto mat zwart gewrapped
wordt, is het wel aan te raden om het interieur mee zwart te wrappen.
De grote logo’s zoals het merklogo kunnen we terug kleven aangezien we de lijmlaag
hiervan kunnen vervangen. Indien je graag een andere kleur logo hebt, kunnen we deze
ook vervangen, mits zelf voorzien. Ook is het mogelijk de logo’s weg te laten.
- Bij een Xpel lakbescherming halen we de logo’s er NIET af. Dit omdat de logo’s
op voorhand door de computer worden uitgesneden, daardoor hoeven de logo’s
er dus niet afgehaald te worden. We kunnen ze er wel afhalen indien gewenst.
- Bij gekleurde PPF folies (zwarte Xpel / GSWF) is het gebruikelijk dat de bumpers
gedemonteerd worden.
We bekijken altijd specifiek wat voor jouw project het beste werkt en welke onderdelen
er eventueel moeten gedemonteerd worden. Dit bepaalt dan ook voor een stuk de prijs.
6. Hoe lang gaat een carwrap mee?
Ook hier wordt er met verschillende factoren rekening gehouden.
Algemeen spreken we bij de klassieke colorchange over een levensduur van 3 - 5 jaar.
Wij van BC Signature geven 3 jaar garantie op de plaatsing, maar de verwachte
levensduur is 3 - 5 jaar.
Het is natuurlijk mogelijk om een wrap langer mooi te houden, zeker bij voertuigen die
overdekt staan, zeer goed onderhouden worden, gewassen worden met de juiste
producten en weinig zon zien. We adviseren echter om een wrap niet langer dan 7 Ã 10
jaar te laten zitten omdat het verwijderen een stuk lastiger wordt. De lijmlaag hardt uit
en zo blijven er veel lijmresten achter op de auto.
Als we kijken naar lakbescherming; Xpel en PPF folies, die de originele koetswerkkleur
gaan beschermen, die gaan minstens 10 jaar mee. Deze krijgen ook 10 jaar
fabrieksgarantie. Als de wagen dagelijks gebruikt wordt, adviseren we wel om deze na
10 jaar te vervangen. Als de wagen niet veel zonlicht ziet is het niet nodig om deze er
na 10 jaar af te halen, aangezien het vooral UV is die de folie doet verslijten.
Wat de gekleurde PPF folies betreft; deze zijn minder UV-gevoelig doordat ze UV
blokkeren. Hier spreken we dan ook van 12 jaar garantie op de folie.
De levensduur van een PPF is dus 3 keer zo lang als de levensduur van een klassieke
colorchange. Dit is zeker een voordeel van dit type wrap.
7. Wordt er in mijn auto gesneden?
Een wrap gaat de auto beschermen, niet beschadigen!
Er zijn verschillende manieren om niet in het koetswerk te snijden. Bij een klassieke
colorchange werken we met knifeless tape, daar waar we normaal op het koetswerk
zouden moeten snijden. Dit is een tape met een draadje dat we eerst aanbrengen op de
auto, daarna de folie. Door dan te trekken aan het draadje kunnen we de folie
doorsnijden zodat we niet met het blote mes op het koetswerk zitten en dus ook geen
lakschade kunnen veroorzaken.
Een tweede techniek die we gebruiken is niet op het koetswerk snijden maar in het
open deel tussen twee koetswerkonderdelen. Dit natuurlijk zonder dat het mes het
koetswerk raakt.
Dit zijn twee technieken die we gebruiken die ervoor zorgen dat we niet in het voertuig
snijden. Onze jongens zijn zodanig getraind dat ze zelfs al zouden ze met het blote mes
op het koetswerk snijden, ze erin slagen om een folie door te snijden op een ballon
zonder deze knapt. Dit kunnen ze dus ook doen op het koetswerk zonder krassen te
maken.
Voor PPF, lakbescherming folies hebben we een extra hulpmiddel. Hierbij werken we
met voorgesneden Xpel DAP patronen. We gaan voor het voertuig kunnen ingeven om
wel type het gaat, of er parkeersensoren of mistlichten aanwezig zijn, M pakket of niet…
Daarna voeren we de folie in in onze plotter, die dan het volledige patroon gaat
uitsnijden. Dit is te vergelijken met patronen voor kleding die aan elkaar genaaid
worden. Enkel doen we dit dan met een vloeibare oplossing zodat we de folie mooi op
zijn plaats kunnen zetten op je voertuig. Hier moeten we dus zelfs geen mes voor
gebruiken, waardoor we een hele hoop mogelijke schade kunnen uitsluiten.
Deze drie manieren zorgen ervoor dat er niet in het voertuig gesneden wordt en hier
geven we dan ook een schriftelijke garantie op. Gebeurt dit wel, dan nemen we
uiteraard onze verantwoordelijkheid op en zullen dit ook rechtzetten.
Bij deze, wij snijden NIET in uw voertuig tijdens de plaatsing van een wrap.
8. Kan ik een wrap terug verwijderen?
Een wrap kan je volledig van je auto laten halen. Bij het spuiten van de auto is dit niet
zo, waardoor je nooit terug kan naar de originele koetswerkkleur. Bij een nieuwe wagen
geven we ook schriftelijke garantie dat er geen verf loskomt en geen lakschade
optreedt.
Als de wagen of bepaalde onderdelen herspoten zijn, hangt het ervan af hoe goed de
carrossier zijn werk heeft gedaan. Als de juiste procedures behandeld zijn, is er geen
enkel probleem. Stel dat er bepaalde stappen zijn overgeslagen, kan dat een impact
hebben op de hechting van de verf. Als de verf beter op de folie kleeft dan op de auto,
dan is er een grote kans op lakschade bij het verwijderen van de wrap.
Dit is een zeer belangrijke parameter. Indien de wrap juist verwijderd wordt met de
juiste technieken, dan is deze perfect verwijderbaar zonder lijmresten en zonder
lakschade. Dit als we binnen de juiste termijnen de wrap mogen verwijderen.
Een wrap is dus een volledig omkeerbaar proces.
9. Waarom heb ik eventueel een keramische coating nodig bovenop mijn wrap?
Een keramische coating is iets wat wij standaard aanbieden wanneer je bij ons een auto
laat wrappen. Ongeacht of je nu voor een PPF folie koos die zelfhelend is, waarbij de
krassen vanzelf verdwijnen en die een hele goede bescherming biedt. We bieden toch
altijd een keramische coating aan, onze Xpel Fusion. Deze coating gaat je wagen
water- en vuilafstotend maken.
Indien je nog nooit een matte auto hebt gehad, is het belangrijk om stil te staan bij het
onderhoudsgemak van matte lak of een matte wrap. Zelfs bij een glanzende auto is een
keramische coating een godsgeschenk.
Een keramische coating maakt je auto water- en vuilafstotend, hierdoor hecht het vuil
veel minder. Dit geeft het resultaat dat je de auto minder zal moeten wassen, en als je
het doet zal je opmerkelijk minder vuil en restjes zien en komen deze er makkelijker af.
De coating gaat vliegenrestjes, vogelpoep, alle zuren die mogelijks op je wrap of
koetswerkkleur markeringen kunnen achterlaten, blokkeren. De coating biedt dus een
extra chemische bescherming tegen dit soort factoren.
Stel dat je een fervente carwash gebruiker bent, is een coating zeer belangrijk.
De producten van een carwash zijn zuurder dan de klassieke wasproducten die je thuis
zou gebruiken. Hierdoor zou de zuurtegraad mogelijks de kleur van de folie of de glans
van de lakbescherming kunnen aantasten. De coating gaat hier een extra bescherming
tegen bieden. Het is wel zo dat bij het gebruik van de carwash de werking van de
coating die typisch een 3-tal jaar blijft werken, sneller achteruit gaat gaan. Dit vormt echt
geen probleem.
Een keramische coating zorgt voor een ongelooflijk mooie glans en een hoog
onderhoudsgemak. Momenteel kiezen 95% van onze klanten, zowel in kleurverandering
als in PPF, voor een keramische coating bovenop hun wrap. En dit puur voor het
onderhoudsgemak.
10. Kan ik met mijn wrap door de carwash?
Een wrap zal nooit loskomen wanneer je door de carwash rijdt. Over het algemeen is de
carwash dus geen enkel probleem. Als de auto goed gewrapped wordt komen de
hoeken en kanten niet zomaar los door een carwashbeurt. Aangezien je 150 - 200 km
per uur kan rijden met je wrap door de regen zonder deze loskomt, zal deze dus zeker
niet loskomen als je door de carwash rijdt.
Wat zeer belangrijk is, is dat er met de hogedrukreiniger een afstand van ongeveer 30
centimeter gehouden wordt. Ook is het belangrijk dat de temperatuur niet astronomisch
hoog gezet wordt en de druk op een normaal niveau staat.
Uiteraard kan je een hogedrukreiniger zodanig warm en dichtbij gebruiken dat je zelfs
de verf van een auto kan afblazen. Het gebruik hiervan moet dus voorzichtig gebeuren,
maar de carwash is geen enkel probleem.
Net zoals bij de keramische coating is het belangrijk te beseffen dat de producten die in
de carwash gebruikt worden een pak agressiever zijn dan een goede autoshampoo
waarmee je met de hand aan de slag gaat. Dit is ook logisch, aangezien je met een
autoshampoo toch wel een uur bezig bent met je auto wassen en dit in de carwash op 3
minuten gebeurt. De carwash producten zijn dus agressiever om het vuil van de auto te
weken en hebben dan ook een grotere impact op de kleur en de glans of matheid van
de wrap.
Het kan dus zeker interessant zijn als je een fervente carwash gebruiker bent, van ofwel
de auto regelmatig te waxen of te kiezen voor een keramische coating.
Kies je voor de coating bovenop de wrap, dan kan je steeds met een gerust hart door
de carwash.
Het is algemeen een goed advies als je met een gespoten of gewrapte auto door de
carwash rijdt, even uit te stappen en dubbelchecken dat de carwash nergens
onvoorziene schade veroorzaakt heeft. Over het algemeen is de carwash geen enkel
probleem. De meeste van onze klanten wassen hun auto regelmatig met de hand, maar
rijden zeker ook af en toe door de carwash.
