top of page

10 MEEST GESTELDE VRAGEN OVER CAR WRAPPING - Update 2024


We verzamelden alvast de meeste gestelde vragen over carwrapping voor je:



1. Worden de binnenkanten van de deuren mee gewrapped?

Bij BC Signature begrijpen we dat elke auto uniek is, net zoals jouw wensen voor het uiterlijk ervan. Wanneer je kiest voor een kleurverandering, zorgen we ervoor dat de volledige buitenkant van je auto wordt gewrapped. Dit betekent dat de originele kleur volledig aan het zicht onttrokken wordt. Bij een auto met een zwarte kleur merk je nauwelijks dat de binnenzijde niet is meegenomen in de wrap, omdat zwart vrijwel overal bij past. Mocht je auto echter een lichtere kleur hebben, zoals wit of geel, dan zorgen we ervoor dat ook in de spleten en kieren geen originele kleur meer te zien is.

We bieden ook de mogelijkheid om de sluitkanten, zowel van het koetswerk als van de deuren, optioneel mee te wrappen. Dit zorgt wel voor een verschil in prijs, aangezien het meer folie vereist en er ook meer demontagewerk bij komt kijken.

Wat betreft lakbescherming, deze focust zich standaard op de buitenzijde van je auto, waarbij je kunt kiezen voor gedeeltelijke of volledige bescherming. Je kunt er ook voor kiezen om extra bescherming aan te brengen op plaatsen zoals de instaplijsten van de deuren of delen van het dashboard, die gevoeliger zijn voor slijtage. De keuzes hierin zijn ruim; van alleen de buitenkant tot een combinatie van binnen- en buitenkant, of iets daar tussenin.

Als we de sluitkanten van je wagen wrappen, is het nodig om bepaalde delen zoals deuren en mogelijk de kofferbak te demonteren. Dit heeft enkele gevolgen:

  • De plaatsingstijd zal langer zijn.

  • Na het plaatsen van de wrap moet de auto naar de dealer om eventuele meldingen in de boordcomputer te resetten.

  • Let op: demontage door iemand anders dan een officiële merkdealer kan invloed hebben op de fabrieksgarantie van je auto, als deze nog onder garantie valt.

  • Houd er rekening mee dat scharnieren niet kunnen worden gewrapped.

We staan altijd klaar om je te adviseren en ervoor te zorgen dat je auto er precies zo uitziet als jij voor ogen hebt. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.



2. Moet ik een kleurverandering op mijn auto laten aanpassen op mijn
inschrijvingsformulier?

Op het inschrijvingsformulier staat de kleur van je auto vermeld, net zoals andere belangrijke zaken zoals je nummerplaat.

- Indien je auto ingeschreven is in Nederland is het verplicht om je nieuwe kleur door te geven.

- Indien je auto ingeschreven is in België is dit niet verplicht, omdat we spreken van een tijdelijke kleurverandering. De wrap kan er dus op elk moment afgehaald worden met als resultaat dat de originele koetswerkkleur ongewijzigd blijft. Het is dus geen probleem als je controle tegenkomt of naar de keuring gaat. (In België!)


3. Bestaan wraps ook in glanzende kleuren?

In de wereld van car wrapping is er een breed scala aan kleuren beschikbaar, met matte afwerkingen die bijzonder populair zijn. Ons assortiment omvat meer dan 250 kleuren, verdeeld over verschillende topmerken zoals Flexishield, Fuzed, PWF en KPMF. Deze merken bieden een diversiteit aan afwerkingen, van mat tot satijn en glans.

Binnen de glanzende opties vind je zowel de traditionele glans als varianten met metallic effect. Het is goed om te weten dat de glansgraad tussen de merken aanzienlijk kan verschillen. Folies van merken zoals 3M en Avery tonen bijvoorbeeld een hogere gevoeligheid voor krassen bij glanzende afwerkingen en kunnen een lichte 'appelsien' textuur hebben. Dit effect zorgt ervoor dat de auto wel glanst, maar soms lijkt het alsof hij net niet genoeg lak heeft gekregen, vooral bij niet-metallic kleuren zoals glanzend zwart of rood. Hierdoor kan het duidelijk zijn dat het om een wrap gaat, in plaats van lak. Bij luxewagens geven we daarom vaak de voorkeur aan een matte of satijnen finish.

Voor de liefhebbers van glans hebben we echter ook hoogglanzende opties:



  • Flexishield gekleurde PPF: Dit aanbod omvat meer dan 50 hoogglanzende kleuren, met of zonder metallic effect, voorzien van een zelfhelende toplaag. Deze toplaag herstelt krassen automatisch bij blootstelling aan warmte, waardoor waskringen of krassen verleden tijd zijn, zonder het bekende 'orange peel' effect. Deze folies zijn bovendien drie keer dikker, wat extra bescherming biedt tegen bijvoorbeeld steenslag – ideaal voor het creëren van grote contrasten, zoals een witte auto in glanzend zwart.

  • Fuzed Wrap: Fuzed combineert een PWF folie met een transparante beschermlaag van XPEL, wat resulteert in een hoogglanzend effect en krasherstel. Deze combinatie creëert een beschermende laag van bijna 300 micron dik, met keuze tussen glanzend en satijnen afwerkingen.

Bij BC Signature staan we klaar om samen met jou de perfecte keuze te maken voor jouw auto, zodat deze niet alleen beschermd is, maar ook precies de uitstraling heeft die jij wenst.



4. Wat gebeurt er als mijn wrap beschadigd is?

Er zijn allerlei redenen waarom je auto schade kan oplopen - misschien was het een klein foutje van jouw kant, iemand anders heeft je auto geraakt, bepaalde onderdelen zijn aan vervanging toe, of je wrap heeft last van steenslag. Voor elk van deze situaties bieden we bij BC Signature passende oplossingen aan:

- Als je auto recent is en je hebt een omniumverzekering waarbij de factuur van onze wrap correct bij je verzekering is aangegeven, dan is de wrap meeverzekerd. Dit betekent dat de kosten voor herstelling door je verzekeringsmaatschappij gedekt worden.

- Heb je geen omniumverzekering? Dan wordt eigen schade helaas niet gedekt.

Voorbeeld 1: Als iemand anders schade toebrengt aan jouw wrap, dan zal zijn of haar verzekering de kosten voor herstel moeten dekken.

Voorbeeld 2: Als je zelf schade veroorzaakt aan de wrap, valt dit niet onder de verzekering.

- Bij fysieke schade aan je auto, zoals een deuk, moet dit eerst gerepareerd worden. Dit kan betekenen dat het beschadigde onderdeel vervangen of opnieuw gespoten moet worden. Zodra alles weer in topconditie is, stellen wij een offerte op om de beschadigde delen opnieuw te wrappen. Als je verzekerd bent voor deze schade, brengt dit voor jou geen extra kosten met zich mee. We vervangen altijd het gehele beschadigde deel en niet slechts een gedeelte ervan, zoals een complete deur of het volledige spatbord.

Belangrijk om te weten is dat we altijd rekening houden met het uitharden van de verf. Als een onderdeel net opnieuw gespoten is, moeten we een bepaald aantal werkdagen wachten voordat we de folie kunnen aanbrengen. Dit is om te voorkomen dat de verse verf aan de folie hecht, wat problemen kan veroorzaken als de wrap ooit verwijderd wordt, zoals verf die aan de folie blijft kleven als deze niet voldoende tijd heeft gehad om te drogen.


Bij BC Signature staat jouw tevredenheid voorop. We zorgen ervoor dat je auto niet alleen beschermd is, maar ook dat eventuele schade vakkundig en efficiënt wordt hersteld, zodat je auto er weer als nieuw uitziet. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.



5. Wat wordt er allemaal gedemonteerd bij het wrappen van een auto?

Dit kan sterk verschillen naargelang het type wrap en kleur er wordt gekozen.

- Bij een colorchange verwijderen we standaard de logo’s en type-aanduidingen.

Voor de losse lettertjes voorzie je best nieuwe type-aanduidingen.

- Ook de klinken worden verwijderd bij een colorchange zodat we in de holte mooi kunnen doorwerken zonder dat er een naad zichtbaar is.

- Als de spiegels op de deuren gemonteerd zijn kunnen deze verwijderd worden. Dit hangt ervan af hoe ingewikkeld het is om het deurpaneel te verwijderen en van de voorkeur van de klant.

! Deurpanelen verwijderen kan ervoor zorgen dat de fabrieksgarantie gecancelled wordt !Daarom wordt er vaak bij nieuwe auto’s gekozen om de spiegels niet te demonteren, maar met een klein naadje te werken boven de spiegel zodat er geen demontage nodig is en dit dus geen effect heeft op de fabrieksgarantie.

- We gaan geen bumpers demonteren, geen koffers eruit halen bij een klassieke colorchange.

- Als je er voor kiest om de sluitkanten mee te laten wrappen, dan moeten de vier deuren en alle rubbers gedemonteerd worden. Zo kunnen we netjes tot onder de rubber wrappen tot er geen originele koetswerkkleur meer zichtbaar is. Demontage brengt kosten met zich mee. We laten hiervoor iemand extern laten komen die hiervoor gediplomeerd is. Hier kruipt dus extra tijd en folie in. De sluitkanten van de deuren en het interieur van de auto wrappen neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als het wrappen van de volledige buitenkant van de auto. Het is dus nuttig om te weten dat hier een grote meerprijs voor ingecalculeerd wordt. Het hangt natuurlijk ook af van welke kleur naar welke kleur we wrappen. Als een gele auto mat zwart gewrapped wordt, is het wel aan te raden om het interieur mee zwart te wrappen.

De grote logo’s zoals het merklogo kunnen we terug kleven aangezien we de lijmlaag hiervan kunnen vervangen. Indien je graag een andere kleur logo hebt, kunnen we deze ook vervangen, mits zelf voorzien. Ook is het mogelijk de logo’s weg te laten.


- Bij een XPEL lakbescherming halen we de logo’s er standaard NIET af. Dit omdat de logo’s op voorhand door de computer worden uitgesneden, daardoor hoeven de logo’s er dus niet afgehaald te worden. We kunnen ze er wel afhalen indien gewenst en nieuwe kunnen geplaatst worden (kostprijs op te vragen bij je autodealer)


- Bij gekleurde PPF folies en/of Fuzed is het gebruikelijk dat de bumpers gedemonteerd worden. We bekijken altijd specifiek wat voor jouw project het beste werkt en welke onderdelen er eventueel moeten gedemonteerd worden. Dit bepaalt dan ook voor een stuk de prijs.


6. Hoe lang gaat een carwrap mee?

Bij BC Signature houden we rekening met verschillende aspecten als het gaat om de duurzaamheid van onze wraps. Voor een traditionele kleurverandering van je auto kun je uitgaan van een levensduur tussen de 3 tot 5 jaar. Hoewel we 3 jaar garantie bieden op de plaatsing, is de verwachte levensduur dus iets langer.

Het is zeker mogelijk om je wrap langer in topconditie te houden, vooral als je auto voornamelijk binnen staat, goed onderhouden wordt, regelmatig wordt gewassen met de juiste producten, en niet te veel blootgesteld wordt aan direct zonlicht. We raden echter aan om de wrap niet langer dan 7 tot 10 jaar op je auto te laten zitten. Na deze periode kan het verwijderen ervan lastiger worden doordat de lijmlaag uithardt, wat kan resulteren in achtergebleven lijmresten op de auto.

Als het gaat om lakbescherming met XPEL en PPF folies, die de originele kleur van je auto beschermen, dan kijken we naar een levensduur van minimaal 5 tot 10 jaar. Deze producten worden zelfs geleverd met 10 jaar fabrieksgarantie. Voor auto's die dagelijks gebruikt worden, adviseren we om de folie na ongeveer 10 jaar te vervangen. Als je auto echter weinig aan zonlicht wordt blootgesteld, is het niet noodzakelijk om de folie na 10 jaar te verwijderen aangezien UV-straling de grootste factor is in het verslijten van de folie.

Wat betreft gekleurde PPF folies, die UV-stralen blokkeren, bieden deze een garantie van 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het merk. Hierdoor is de levensduur van een PPF wrap aanzienlijk langer dan die van een traditionele kleurverandering, wat een groot voordeel is van dit type wrap.


7. Wordt er in mijn auto gesneden?

Bij BC Signature staat de bescherming van je auto voorop, niet het risico op beschadiging. We hebben verschillende methoden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat er tijdens het aanbrengen van een wrap geen snijwerk in het koetswerk nodig is.

Voor een klassieke kleurverandering gebruiken we bijvoorbeeld knifeless tape. Deze slimme methode betekent dat we een speciale tape met een dun draadje op de auto aanbrengen, over de folie leggen, en dan het draadje trekken om de folie netjes te snijden, zonder dat er een mes aan te pas komt dat de lak zou kunnen beschadigen.

Een andere techniek die we toepassen, is snijden in de ruimte tussen twee carrosseriedelen, waarbij we ervoor zorgen dat het mes geen contact maakt met het koetswerk zelf.

Onze specialisten zijn zo goed opgeleid dat ze, zelfs als ze met een mes direct op het koetswerk zouden moeten snijden, dit zo vaardig kunnen dat ze een folie op een ballon kunnen doorsnijden zonder deze te laten knappen. Zo kunnen ze ook op jouw auto werken zonder enige krassen achter te laten.

Voor PPF, de lakbeschermingsfolies, zetten we een stap verder met het gebruik van voorgesneden XPEL DAP patronen. Dit betekent dat we het model van jouw auto, inclusief eventuele specifieke kenmerken zoals parkeersensoren of een M-pakket, invoeren in ons systeem. Onze plotter snijdt vervolgens het patroon precies uit, vergelijkbaar met hoe patronen voor kleding worden uitgesneden, maar dan voor je auto. We brengen de folie aan met een vloeibare oplossing, wat betekent dat we helemaal geen mes nodig hebben om de folie te plaatsen. Dit elimineert de kans op schade nog verder.

Deze drie methoden garanderen dat er tijdens het wrapproces niet in je voertuig wordt gesneden, en daar staan we schriftelijk voor in. Mocht er toch iets misgaan, dan nemen we onze verantwoordelijkheid en zorgen we voor een passende oplossing.

Kortom, bij BC Signature kun je erop vertrouwen dat je auto in veilige handen is en dat we niet in je voertuig snijden tijdens het wrapproces.


8. Kan ik een wrap terug verwijderen?

Een van de grote voordelen van een wrap is dat je deze altijd volledig van je auto kunt verwijderen, in tegenstelling tot een spuitjob. Dit betekent dat je altijd terug kunt naar de originele kleur van je auto, wat bij spuiten niet mogelijk is. Bij BC Signature bieden we zelfs een schriftelijke garantie dat bij het verwijderen van de wrap van een nieuwe wagen er geen verf loskomt en geen lakschade optreedt.

De situatie kan echter verschillen wanneer de auto of bepaalde onderdelen daarvan opnieuw gespoten zijn. In dit geval hangt veel af van de kwaliteit van het werk van de carrossier. Als alle juiste procedures zorgvuldig zijn gevolgd, zou er geen enkel probleem moeten zijn. Echter, als er stappen zijn overgeslagen, kan dit de hechting van de verf beïnvloeden. Wanneer de verf beter aan de folie hecht dan aan de auto zelf, bestaat de kans op lakschade bij het verwijderen van de wrap. Dit is een cruciale overweging.

Desalniettemin, als de wrap correct en met de juiste technieken wordt verwijderd binnen de aanbevolen termijnen, is het mogelijk om deze te verwijderen zonder lijmresten achter te laten en zonder schade aan de lak. Dit maakt het wrapproces een volledig omkeerbare procedure, waardoor je de vrijheid hebt om je auto naar wens aan te passen zonder permanente veranderingen of schade.


9. Waarom heb ik eventueel een keramische coating nodig bovenop mijn wrap?

XPEL Fusion Keramische Coating

Bij BC Signature bieden we standaard een keramische coating aan als je je auto bij ons laat wrappen, ongeacht of je hebt gekozen voor een zelfhelende PPF folie die krassen automatisch repareert en uitstekende bescherming biedt. We raden onze XPEL Fusion PLUS keramische coating aan, die je wagen water- en vuilafstotend maakt.

Voor wie nog nooit een matte auto heeft gehad, of zelfs voor eigenaars van een glanzende auto, is een keramische coating een ware uitkomst. Het maakt je auto niet alleen water- en vuilafstotend, waardoor vuil veel minder hecht, maar het zorgt er ook voor dat je minder vaak hoeft te wassen. En wanneer je wast, zul je merken dat vuil en resten veel makkelijker verwijderd kunnen worden.

Deze coating beschermt tegen vliegenresten, vogelpoep en alle zuren die mogelijk markeringen kunnen achterlaten op je wrap of de lak van je auto. Het biedt een extra chemische bescherming tegen dergelijke beschadigingen.

Voor wie regelmatig de carwash gebruikt, is een keramische coating essentieel. Carwash-producten zijn vaak zuurder dan de wasmiddelen die je thuis gebruikt, wat de kleur van de folie of de glans van de lakbescherming kan aantasten. De coating biedt hier extra bescherming tegen, al kan het gebruik van een carwash de levensduur van de coating, die typisch ongeveer vier jaar effectief blijft, wel versnellen. Dit is echter geen groot probleem.

Met jaarlijks onderhoud, hoewel niet verplicht, kan de levensduur van onze XPEL Fusion Premium coating tot wel 8 jaar verlengd worden.

Een keramische coating biedt niet alleen een ongelooflijk mooie glans, maar ook een groot gemak in onderhoud. Het is dan ook geen verrassing dat momenteel 95% van onze klanten, zowel diegenen die kiezen voor een kleurverandering als die voor PPF gaan, besluiten hun wrap te complementeren met een keramische coating, voornamelijk vanwege het onderhoudsgemak.


10. Kan ik met mijn wrap door de carwash?

Bij BC Signature verzekeren we je dat een kwalitatief aangebrachte wrap bestand is tegen de uitdagingen van het dagelijks gebruik, inclusief bezoeken aan de carwash. Als je auto professioneel gewrapped is, hoef je je geen zorgen te maken dat de hoeken of randen loslaten tijdens een carwashbeurt. Je kunt zelfs met snelheden van 150 tot 200 kilometer per uur door de regen rijden zonder dat de wrap loskomt, dus een ritje door de carwash zal zeker geen probleem vormen.

Het is echter belangrijk om met een paar dingen rekening te houden wanneer je gebruikmaakt van een hogedrukreiniger. Zorg ervoor dat je ongeveer 30 centimeter afstand houdt en dat zowel de temperatuur als de druk niet te hoog zijn ingesteld. Een te hoge temperatuur of te dichtbij spuiten kan inderdaad schade veroorzaken, net zoals dit het geval zou zijn bij de lak van de auto.

Het is ook goed om te beseffen dat de producten die in de carwash worden gebruikt, over het algemeen agressiever zijn dan de autoshampoo die je zou gebruiken als je de auto met de hand wast. Dit is logisch, aangezien een handwas een uur kan duren, terwijl een carwash ontworpen is om in enkele minuten klaar te zijn. Deze agressievere producten kunnen een grotere impact hebben op zowel de kleur als de finish van de wrap. Daarom kan het voor fervente carwashgebruikers interessant zijn om ofwel regelmatig de auto te waxen of te kiezen voor een keramische coating.

Met een keramische coating op je wrap kun je zonder zorgen door de carwash rijden. Het blijft echter een goed idee om na een bezoek aan de carwash even de auto te inspecteren op onvoorziene schade. Over het algemeen vormt de carwash geen probleem voor onze klanten. Velen wassen hun auto regelmatig met de hand, maar maken ook zonder zorgen gebruik van de carwash.


Klaar om te wrappen?

Heb je genoeg gehoord en ben je klaar om te wrappen?

Heb je graag persoonlijk advies, inclusief een gratis digitale rendering van jouw wagen in de gewenste kleur? Vul dan het formulier in op onze contactpagina en we contacteren je zo wrap mogelijk.



Vraag je offerte aan



Comments


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page